IMATGE VECTORIAL

APLICACIONS ORIENTADES A L'OBJECTE O APLICACIONS VECTORIALS


Els programes de dibuix vectorial han estat dissenyats bàsicament per a la creació de noves imatges, disposant d'eines específiques per a la creació d'imatges des de zero.

Treballen amb objectes vectorials, generalment formats per corbes de Bézier, encara que permeten la inclusió d'imatges de mapa de bits, com fotografies.

Els objectes que formen el dibuix poden ordenar-se uns respecte d'uns altres, agrupar-se o mantenir-se independents.

Hi han moltes aplicacions de dibuix vectorial, però les més conegudes de pagament són:

-Adobe Illustrator (.ai):
Un dels programes més utilitzats pels dissenyadors professionals, que oferix funcionalitats com treball amb capes, pinzells, motius, símbols, operacions diverses amb objectes vectorials (ordenació, cort, intersecció, extrusión, agrupament, combinació, etc.) i exportació als formats PDF i SWF (Flash). A més, la seva interfície gràfica és similar a la de Photoshop, programa al que complementa.
-Macromedia Freehand (.fh):
Treballa perfectament amb Macromedia Flash.

-CorelDRAW (.cdr):
Bon programa de gràfics vectorials de la casa Corel, funcional i econòmic, que a més d'oferir les funcionalitats habituals en aquest tipus d'aplicacions ve amb multitud de clipart (dibuixos vectorials) llests per al seu ús.

Igual que ocorre amb les aplicacions de retoc, els diferents programes d'il·lustració oferixen a l'usuari un conjunt d'eines de dibuix similars.

També els hi ha aplicacions gratuïtes:
-StarDraw


-Maruya Draw (http://www.mayura.com/):



Els gràfics vectorials coneguts també com gràfics orientats a objectes es representen amb formes geomètriques (punts, línies, corbes o polígons), controlats per càlculs i fórmules matemàtiques, que prenen alguns punts de la imatge com referència per a construir la resta.


COORDENADES X I Y

En un programa de dibuix vectorial és possible visualitzar els regles (superior i lateral), i situar el punt (0,0) a on convingui, és recomanable a la cantonada superior esquerra del format del suport d'impressió o visualització que abans s'ha determinat ja que treballen amb coordenades cartesianes.

La situació i la manipulació dels objectes per tota l'area de treball es realitza mitjançant aquestes coordenades cartesianes, éssent l'eix d'abcises (X) l'horitzontal i l'eix de les ordenades (Y) el vertical. Per crear un segment de línia recta s'indica el seu punt inicial (x1,y1), el seu punt final (x2,y2).

Una vegada creat un objecte, el podem desplaçar per l'àrea de treball variant les coordenades (x,y) ja sigui des de la paleta de control, o de la paleta flotant.
En tot dos casos s'ha d'assenyalar des de quin punt de referència de l'objecte, el programa ha d'agafar per desplaçar-lo.


ATRIBUTS DELS OBJECTES

Un objecte és l'element o elements que es crea amb un programa de dibuix vectorial.
Un objecte pot ser:
-Un punt
-Un segment
-Un quadrat/rectángle
-Una circumferència/el·lipse
-Un polígon
-Un dibuix a mà alçada...

També s'anomenen traçats.
Els traçats tenen atributs que els defineixen.
Els atributs són les característiques de cada objecte:
-Color del traç.
-Color del farcit.
-Tipus de farcit.
-Tipus de traç.
-Gruix del traç.

El traç és la línia que envolta l'objecte, pot ser contínua o discontínua, de diferents gruixos (s'amida en punts), de diferents textures de diferents colors i també pot no existir.

El farcit és el contingut del traçat, la part de dintre, pot ser de diferents colors, pot no tenir-ne, pot estar degradat, tenir un cert grau de transparència...

Les possibilitats són múltiples....

Quan s'ha de fer un traçat, s'han d'indicar els paràmetres de farcit i de traç, però una vegada fet l'objecte, es poden modificar aquests paràmetres així com els de tamany, rotació, inclús pot ser deformat, sense que això perjudiqui en la seva qualitat d'imatge.

Normalment, un conjunt de traços es poden agrupar, formant objectes, i creant formes més complexes que permeten l'ús de corbes de Bézier, degradats de color, etc.